Organizator:

Sport

29.03.2021 12:36:58

Podziel się

CAVALIADA Lublin to aż 4 różne konkurencje jeździeckie! Poznaj je wszystkie!

 


SKOKI PRZEZ PRZESZKODY – to najpopularniejsza konkurencja jeździecka w Polsce i na całym świecie oraz podstawa naszego programu sportowego. W tej konkurencji para jeździec i koń pokonują przeszkody umieszczone na parkurze. Każda z przeszkód zbudowana jest w sposób bezpieczny zarówno dla konia jak i zawodnika, to znaczy, że elementy przez które przeskakują nawet przy lekkim uderzeniu opadają na ziemię. W konkursach skokowych koń i jeździec mają do pokonania od kilku do kilkunastu przeszkód w określonej kolejności, czasie i z możliwie jak najmniejszą ilością błędów. Błędem jest strącenie drąga lub odmowa posłuszeństwa konia, czyli zatrzymanie się przed przeszkodą lub ominięcie przeszkody. Kolejność skakanych przeszkód wyznaczają numerki leżące przy przeszkodzie a kierunek skakania przeszkód chorągiewki zawieszone na przeszkodzie, białą chorągiewkę mijamy lewą ręką a czerwoną prawą, to właśnie chorągiewki wyznaczają właściwą do skoku szerokość przeszkody. Zrzutka, wyłamanie lub przekroczenie normy czasu karane są punktami karnymi. W trakcie CAVALIADY rozgrywają się konkursy na różnej wysokości i w różnych rangach.
CSI3*-W przy nazwie wydarzenia oznacza zawody międzynarodowe w skokach przez przeszkody. Ilość gwiazdek oznacza pulę finansową do wygrania, im większa ilość gwiazdek tym wyższa pula i większy prestiż imprezy. „W” przy nazwie oznacza konkursy w ramach Pucharu Świata.

 

WSZECHSTRONNY KONKURS KONIA WIERZCHOWEGO jest konkurencją olimpijską, inaczej na tą konkurencję mówi się jeździecki triathlon, ponieważ łączy w sobie 3 próby - ujeżdżenie, skoki i niezwykle emocjonującą próbę terenową. W klasycznym WKKW jeźdźcy rywalizują każdego dnia w innej próbie, zazwyczaj rozpoczynając ujeżdżeniem w trakcie którego otrzymują ocenę %, brakujące do 100% wartości stanowią punkty karne, czyli wynik z ujeżdżenia 72% daje 28 punktów karnych. Następnego dnia rywalizacja przenosi się na cross, gdzie rozgrywa się próbę terenową, zawodnicy mają do pokonania nawet 20-30 przeszkód naturalnych na kilkukilometrowej trasie, czasy przejazdu mogą sięgać nawet kilkunastu minut szybkiego galopu. Jeźdźcy otrzymują punkty karne za przekroczenie normy czasu, nieposłuszeństwo konia lub błędy flagi określającej szerokość i kierunek skakanej przeszkody. Ostatni dzień rywalizacji to klasyczna próba skoków przez przeszkody na parkurze, to prawdziwy test dla koni, które dzień wcześniej pokonały wyczerpującą próbę terenową. Zwycięża zawodnik, który zgromadzi jak najmniejszą liczbę punktów karnych. Na CAVALIADZIE rozgrywana jest wyłącznie próba terenowa, to jedna z nielicznych imprez jeździeckich, dająca możliwość pokonywania przeszkód terenowych w warunkach halowych. Rywalizacja odbywa się na wysokim poziomie, konkursy są zaliczane do Halowego Pucharu Polski WKKW a udział w nich przypada jedynie najlepszym zawodnikom z Polski. Konkurs WKKW na CAVALIADZIE składa się z 2 rund - podstawowej i rundy zwycięzców dla 6ciu najlepszych zawodników lub wszystkich z bezbłędnymi przejazdami. Parkur to przede wszystkim przeszkody terenowe, bankiet, przeszkody terenowe z możliwością zrzutki i klasyczna przeszkoda parkurowa. Runda postawowa oceniana jest zgodnie z tabelą A czyli każda zrzutka lub nieposłuszeństwo konia karane są punktami karnymi, w rundzie zwycięzców do oceny bierze się tabelę C, czyli każda zrzutka jest przeliczana na karne sekundy, zwycięża zawodnik, który osiągnie najlepszy czas końcowy rundy zwycięzców. 

 

 

UJEŻDŻENIE to konkurencja olimpijska, podstawa każdej konkurencji jeździeckiej. Na CAVALIADZIE rywalizacja odbywa się w randze zawodów krajowych CDN, jednak już od kilku lat na listach nie brakuje zawodników z zagranicy. Ujeżdżenie to konkurencja, w której jeździec i koń wykonują poszczególne figury na czworoboku o wymiarach 20x60 metrów. Czworobok jest zaopatrzony w zestaw liter, rozmieszczonych w określony sposób, tak by zawodnik miał punkty odniesienia w trakcie wykonywania programu. Co ciekawe sam program nie stanowi zagadki dla zawodników, jest on ogólnie dostępny, dzięki czemu zawodnik uczy się go na pamięć a przez powtarzanie ma możliwość "doszlifować" każdą niedoskonałość. To właśnie ciągłe powtarzanie i doskonalenie figur, elementów, sekwencji jest kluczem do sukcesu w ujeżdżeniu. Program składa się zazwyczaj z kilkudziesięciu elementów do wykonania, za każdy taki element można otrzymać od 0 do 10 punktów, niektóre elementy są premiowane podwójną ilością punktów. Zwycięża zawodnik, który otrzyma najwyższy wynik procentowy. Zawody tej rangi są oceniane przez 3 sędziów z odpowiednimi uprawnieniami, wynik końcowy to średnia z 3 ocen.
Przykładowymi elementami wykonywanymi na CAVALIADZIE są chody zebrane, ciągi w kłusie i galopie, łopatka, zmiany nogi (5 co 3 foule oraz 7 co 2 foule) oraz piruety. Ujeżdżenie na CAVALIADZIE to 2 przejazdy, pierwszy jako konkurs Intermediate I, drugi jako jako konkurs Intermediate I Freestyle (dowolny z muzyką) - w tym konkursie zawodnik spośród dostępnych elementów sam układa program pod dowolnie wybraną muzykę. 

 

POWOŻENIE na CAVALIADZIE rozgrywane jest w ramach Halowego Pucharu Polski w powożeniu zaprzęgami czterokonnymi. Do rywalizacji przystępuje 5 drużyn, z czego trzy to medaliści Mistrzostw Polski, jedna to zwycięzca kwalifikacji i jedna dzika karta przyznana przez organizatora. Rywalizacja odbywa się w formule maratonu kombinowanego, czyli połączenia przeszkód maratonowych z zręcznościowymi. 
Wszyscy zawodnicy rywalizują w przejeździe podstawowym, gdzie każdy błąd przeliczany jest na czas, tylko 3 najlepszych zawodników przechodzi do Drive-OFF czyli rozgrywki. Zwycięża drużyna z najlepszym czasem. 

W powożeniu zaprzęgami jest bardzo dużo powodów, dla których można otrzymać karne sekundy, do najczęściej pojawiających się należą: zrzucenie piłek przeszkody zręcznościowej - 5 sekund, zrzucenie piłek przeszkody maratonowej - 5 sekund, błąd trasy: zrzucenie przeszkody jeszcze nie pokonanej - 15 sekund. W trakcie przejazdów zdarzają się również pomylenia trasy, zejście luzaka lub jego ingerencja w hamowanie lub kierowanie lejcami, za wszystkie te przewinienia przewidziano odpowiednią ilość karnych sekund lub nawet eliminację.